Vejlesøparkens

Antenneforening

NYHEDER

Læs her om, hvad vi er i gang med i bestyrelsen.

Du finder også andet interessant om TV, bredbånd og etablering af antenne-net.

Fordele ved fibernet hos Vejlesøparken

Hvis vi ejer infrastrukturen, kan vi hvert 3. år forhandle med leverandører og dermed altid få den bedste pris og hastighed.
Vi får en lynhurtig forbindelse 1000/1000 Mbp/s til en meget lav pris.
Hele installationen er betalt på et par år til samme pris, som man betaler i dag og derefter er der en meget lav pris, 65 kr/md.
Den høje hastighed giver mulighed for TV streaming, selv i 8k opløsning.

Generelt om fibernet
Hastighed
Hastighed er en vigtig faktor, der sætter fibernet i højsædet overfor traditionelt internet. Typisk er hastigheden pt. på 1000/1000 Mbit/s, hvilket bør være nok til at køre selv de tungeste opgaver uden problemer. Hastigheden er ideel til streaming af TV, download og upload af store filer, som film og videoer, og til at spille computerspil. Fibernettet er fremtidssikret i og med at det er lysleder kabler. Som eksempel lykkedes det i 2012 over en distance på 50 km med en enkelt fiberleder at
overføre 1 petabit/s. Det svarer til en hastighed på 1.000.000.000 Mbp/s.

Stabilitet
Hver beboer får en dedikeret forbindelse til nettet. Man oplever ikke nedgang i stabiliteten eller hastigheden uanset antallet af enheder, der er på internettet af gangen. Ved både COAX og xDSL bliver hastigheden lavere afhængigt af, hvor mange enheder der bruger netværket. Ved COAX kan man opleve ustabilitet både som udsving i hastighed og ved at man bliver smidt af nettet, hvis modemet har de forkerte værdier på signalstyrken.

Værdiforøgelse og fremtidssikring
Sidst, men ikke mindst, er en investering i fibernet ikke kun en investering i bedre kvalitet af dit Netflix – det er også en investering i din bolig. En undersøgelse lavet af Userneeds for Dansk Energi har vist, at flere og flere spørger til fibernet i hjemmet, og at købere eller lejere, der kommer fra et hjem med fibernet, ikke ønsker at flytte ind i en lejlighed med en dårligere internetstandard. Endelig er en antenneforening ikke bundet til en bestemt leverandør, når man selv ejer lokalnettet, og derfor er man altid frit stillet til at vælge den billigste udbyder. Fibernet kan derfor anses som en fremtidssikring og noget, der tilføjer værdi til ens boliginvestering.

Symmetrisk internet
En af de primære fordele ved fibernet fremfor COAX og xDSL er, at hastighederne er symmetriske. Det vil sige, at der er lige høje download- og upload-hastigheder, hvor der ved traditionelt internet ofte er en meget lav upload-hastighed. Dette er især en fordel, hvis man arbejder hjemme og skal uploade filer til et fælles drev, anvender videosamtaler, eller hvis man spiller spil på internettet.