Vejlesøparkens

Antenneforening

NYHEDER

Læs her om, hvad vi er i gang med i bestyrelsen.

Du finder også andet interessant om TV, bredbånd og etablering af antenne-net.

Fordele ved fibernet hos Vejlesøparken

Hvis vi ejer infrastrukturen, kan vi hvert 3. år forhandle med leverandører og dermed altid få den bedste pris og hastighed.
Vi får en lynhurtig forbindelse 1000/1000 Mbp/s til en meget lav pris.
Hele installationen er betalt på et par år til samme pris, som man betaler i dag og derefter er der en meget lav pris, 65 kr/md.
Den høje hastighed giver mulighed for TV streaming, selv i 8k opløsning.

Generelt om fibernet
Hastighed
Hastighed er en vigtig faktor, der sætter fibernet i højsædet overfor traditionelt internet. Typisk er hastigheden pt. på 1000/1000 Mbit/s, hvilket bør være nok til at køre selv de tungeste opgaver uden problemer. Hastigheden er ideel til streaming af TV, download og upload af store filer, som film og videoer, og til at spille computerspil. Fibernettet er fremtidssikret i og med at det er lysleder kabler. Som eksempel lykkedes det i 2012 over en distance på 50 km med en enkelt fiberleder at
overføre 1 petabit/s. Det svarer til en hastighed på 1.000.000.000 Mbp/s.

Stabilitet
Hver beboer får en dedikeret forbindelse til nettet. Man oplever ikke nedgang i stabiliteten eller hastigheden uanset antallet af enheder, der er på internettet af gangen. Ved både COAX og xDSL bliver hastigheden lavere afhængigt af, hvor mange enheder der bruger netværket. Ved COAX kan man opleve ustabilitet både som udsving i hastighed og ved at man bliver smidt af nettet, hvis modemet har de forkerte værdier på signalstyrken.

Værdiforøgelse og fremtidssikring
Sidst, men ikke mindst, er en investering i fibernet ikke kun en investering i bedre kvalitet af dit Netflix – det er også en investering i din bolig. En undersøgelse lavet af Userneeds for Dansk Energi har vist, at flere og flere spørger til fibernet i hjemmet, og at købere eller lejere, der kommer fra et hjem med fibernet, ikke ønsker at flytte ind i en lejlighed med en dårligere internetstandard. Endelig er en antenneforening ikke bundet til en bestemt leverandør, når man selv ejer lokalnettet, og derfor er man altid frit stillet til at vælge den billigste udbyder. Fibernet kan derfor anses som en fremtidssikring og noget, der tilføjer værdi til ens boliginvestering.

Symmetrisk internet
En af de primære fordele ved fibernet fremfor COAX og xDSL er, at hastighederne er symmetriske. Det vil sige, at der er lige høje download- og upload-hastigheder, hvor der ved traditionelt internet ofte er en meget lav upload-hastighed. Dette er især en fordel, hvis man arbejder hjemme og skal uploade filer til et fælles drev, anvender videosamtaler, eller hvis man spiller spil på internettet.

Nye tilbud på TV og internet

På generalforsamlingen i september blev bestyrelsen bedt om at indhente tilbud på et nyt netværk til levering af både TV og internet. Der er to forskellige teknologier, der kan levere TV og internet: enten PDS til internet og Coax til TV eller en fiberløsning til både TV og internet. Fiberløsningen bliver ofte refereret til som FTTH - Fiber to theHome. Fiberløsningen har en række fordele: der skal kun trækkes eet kabel i stedet for to, og det er kun halvt så tykt som et PDS eller Coax kabel. Internt i lejlighederne vil PDS og Coax kablerne skulle trækkes ien kabelbakke, hvorimod fiberkablet kan klipses eller limes op. Fiberkablet påvirkes ikke af støj fra andre kilder, hvilket kan være væsentligt i en fremtid med 5G mobile net.
Bestyrelsen har bedt de oprindelige tilbudsgivere samt et par nye leverandører give tilbud på installation af nyt net til både TV og internet. Alle leverandører har ønsket at gennemgå bygningerne igen, det har derfor taget lidt længere tid end forventet at få alle tilbud tilbage, men det er nu sket.
Vi kan se af tilbuddene, at vi typisk kan forvente en besparelse på TV og internet på ca. 400 kr. pr. måned, selvfølgelig afhængig af nuværende abonnementer. Besparelsen koster naturligvis en pris - forsigtigt sat vil det koste ca. 200 kr. i afdrag og rente om måneden i 5 år, hvorefter afdrag og renter bortfalder.
Udgangspunktet for beregningerne er:
- at installationen skal føres helt ind til det nuværende Coax stik, hvor der vil blive opsat et nyt stik til TV og internet med trådløs WIFI. Den enkelte beboer skal altså ikke selv foretage nogen form for installation.
- at hele installationen finansieres med et lån, der tilbagebetales over 5 år.
Der vil blive indkaldt til ekstraordinær generalforsamling i starten af januar, hvor der skal tages endelig beslutning om valg af leverandør og teknologi.